Wat je moet weten over koolhydraten..

Onder de noemer ‘koolhydraten’ vallen zetmeel, glucose/sacharose/sucrose (suiker), fructose (fruitsuiker), maltose (in bier) en lactose (melksuiker). Koolhydraten zijn noodzakelijk als brandstof voor het lichaam, maar de sóórt koolhydraten heeft invloed op het verzadigingsgevoel en daarmee de energie-inname. Koolhydraten die zorgen voor een korte energiekick gevolgd door een energiedip en opnieuw lekkere trek, zijn bijvoorbeeld snoep, koek, wit brood met zoet beleg, krentenbollen, witte rijst, witte pasta, frisdranken en alcoholische dranken. Bovendien bevatten deze koolhydraatbronnen veel minder vitamines en mineralen dan gezondere koolhydraatbronnen, zoals peulvruchten, fruit, volkoren producten, zuivel, muesli en groenten. De vitamines en mineralen die de gezonde koolhydraatbronnen leveren, heb je nodig voor de omzetting van je voeding in energie. Wanneer je geraffineerde producten eet, zoals koek, snoep en witbrood, dan haalt je lichaam de vitamines en mineralen uit de (beperkte) voorraden in je lichaam. Je pleegt dan dus roofbouw. Reden genoeg om te kiezen voor volkoren granen, peulvruchten, zuivel, groenten en fruit dus!

 

Voeding voor de darm
In onrijpe bananen, muesli, afgekoelde en/of kort gekookte pasta en afgekoelde gekookte aardappelen zitten koolhydraten die de darm niet kan verteren. Dit wordt resistent zetmeel genoemd en zijn eigenlijk een soort vezels. Gebruik ervan ondersteunt een gezonde darmflora, helpt het lichaam iets meer vetten af te voeren in de darm, en bevordert een verzadigd gevoel. 

Fructose
Fructose is een koolhydraat dat van nature voornamelijk voorkomt in voeding, met name in fruit en honing. In die vorm is het een gezonde koolhydraatvorm. Tegenwoordig wordt het veel gebruikt in allerlei fabrieksproducten zoals frisdrank, snoep, koek, ijs, muesli, sommige maaltijdvervangende producten, soepen, sauzen en dressings. Deze fructose wordt gehaald uit maïs. Het wordt op de verpakking aangegeven als ‘fructose’, ‘fructosestroop’, ‘fructosesiroop’ of ‘high fructose corn syrup’. Fructose is een van de weinige suikers die géén snelle stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Maar fructose verzadigt minder dan andere koolhydraten. Een portie schepijs bijvoorbeeld, gezoet met fructose(siroop) verzadigt nauwelijks. Dit betekent dat je over de gehele dag geneigd bent méér te gaan eten. Ook de lever heeft meer moeite met een overschot aan fructose dan met een overschot aan andere suikers. De reden dat het lichaam minder goed om kan gaan met grote hoeveelheden fructose is dat het er oorspronkelijk nooit mee te maken heeft gehad. Als je de hele dag alleen maar fruit zou eten zou je fructose-inname maar een paar gram zijn. In de meeste Westerse landen krijgt men tegenwoordig 50 gram binnen…Het is dus goed om etiketten te lezen en om te zorgen dat je inname van energie (met name in de vorm van fructose) het verbruik niet overschrijdt.
 

Praktische tips
-

 

Gebruik geen of zo min mogelijk suiker en suikerbevattende producten. Kijk dan op het etiket bij ‘Ingrediënten’, en niet bij ‘Voedingswaarde’, want daar staat vrijwel altijd het woord ‘suikers’, maar dat zegt niets over de bron van de suikers. Hoe meer vooraan het woord ‘suiker’ staat, hoe meer ervan in het product zit.
- Suiker op het etiket kan ook anders genoemd worden, zoals: glucose, glucosestroop, sucrose, dextrose, sacharose, druivensuiker, invertsuiker, rietsuiker, melasse(stroop).
- Kies als zoetmiddel bij voorkeur voor diksap, appel-, dadel- of agavesiroop, ahornsiroop, oersuiker of stevia. Deze bevatten nog meer vitamines en mineralen die nodig zijn voor de omzetting in energie.
- Kies voor volkoren producten in plaats van witte: volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren granen.
- Gebruik liever (vers) fruit dan vruchtensappen.

Please reload

Uitgelichte berichten

Waarom je weekend je doel verwoest!

May 2, 2019

1/10
Please reload

Recente berichten

March 30, 2018

Please reload

ADRES:

Activ8 Personal Training

Oester 26

1723HW Noord-Scharwoude

TELEFOON:

06 - 532 75 063

 

Laat een berichtje achter!

© 2016 by Activ8 Personal Training.   Klik hier voor onze: Privacy Policy

 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube
  • Google+ - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
Openingstijden:
ma.    07.30 - 21.00 uur
din.    07.30 - 18.00 uur

wo.    07.30 - 21.00 uur

do.     07.30 - 20.30 uur

vrij.    07:30 - 18.00 uur 

zat.    09:00 - 12:00 uur