• Activ8 Health Club

Afvallen, hoe werkt het?

Bijna de helft van de volwassenen in Nederland heeft overgewicht en ruim twaalf procent heeft obesitas. Mannen hebben vaker overgewicht(BMI boven 25) dan vrouwen, maar vrouwen hebben vaker obesitas(BMI boven 30) hebben dan mannen. Obesitas en buikvet vergroten uw kans op hart- en vaatziekten, diabetes mellitys type 2, gewrichtsproblemen, bepaalde vormen van kanker en psychologische problemen. Dit geeft in het kort aan waarom gewichtsverlies noodzakelijk is bij overgewicht.

Maar hoe verlies ik gewicht?

In principe is gewichtsverlies eenvoudig. Door minder calorieën te eten dan dat je verbruikt verlies je gewicht. Dit is een feit. Dat wil echter niet zeggen dat het in de praktijk makkelijk is om gewicht te verliezen. Dit heeft te maken met het volgende:

- We leven in een obesogene omgeving, die ons verleidt tot overconsumptie en maakt bewegen steeds minder noodzakelijk. Overal is namelijk goedkoop en makkelijk aan lekker en calorierijk voedsel te komen. Terwijl beweging zoveel mogelijk uitgesloten door bijvoorbeeld: kantoorbanen, scooters, auto's, roltrappen etc.

- Daarnaast ziet het lichaam gewichtsverlies als bedreiging. Het betekent dat er te korten zijn, hierdoor komen er verschillende mechanisme in werking die gewichtsverlies tegen gaan.

Tegen bovenstaande punten kun je weinig doen, maar waar kun je dan wel wat aan doen?

Calorieën tellen

Doordat de energiebalans leidend is voor gewichtsverlies kan het handig zijn om calorieën te tellen. Dit betekent niet dat het noodzakelijk is. Het aantal calorieën is namelijk niet het enige dat telt. Ook de mate van verzadiging is van belang. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een calorierijk product zorgt voor een langer verzadigd gevoel, waardoor er minder/geen ongezonde tussendoortjes worden gesnoept.

Wil je echt controle over je energie-inname dan kan het zinvol zijn om je calorieën bij te houden in een eetdagboek of een voedingsapp. Door je voeding in te vullen krijg je een duidelijker overzicht van je calorie inname. Wel is er altijd een onnauwkeurigheid bij het invullen, waardoor de uitkomst nooit 100% betrouwbaar is. Het blijft dus een globale richtlijn.

Uiteindelijk bepaald het resultaat in hoeverre je moet bijschaven aan je voedingsplan. Zolang gewichtsverlies uitblijft zal je het aantal calorieën dat je inneemt moeten verlagen. Ongeacht de berekening die je hebt gemaakt.

Productkeuze

Nadat je weet hoeveel calorieën je moet eten is het belangrijk dat je deze calorieën onderverdeeld in de juiste macronutriënten. De macronutriënten zijn de koolhydraten, vetten en eiwitten. Een nadeel hiervan is dat we geen koolhydraten, vetten en eiwitten in ons winkelmandje gooien. Bovendien zijn er verschillende soorten koolhydraten, vetten en eiwitten. Makkelijker is het dus om te kijken welke productkeuze we het beste kunnen maken.

Vetbeperking kan bijvoorbeeld worden ingevuld door het eten van magere producten, volkoren producten, peulvruchten, aardappelen, groente en fruit te eten. Hoewel de percentages koolhydraten, vetten en eiwitten hetzelfde zijn, zal het effect op gewichtsregulatie en gezondheid niet hetzelfde zijn. Van vullen naar voeden.

Wil jij meer advies en ondersteuning tijdens het verliezen van gewicht? Gebruik ook onze Fitness & Voedingsapplicatie om uw voeding inzichtelijk te krijgen.

Kom langs voor een intake gesprek en pak uw leefstijl aan!

BRON: 'Bouw jouw voedingsplan, Rob van Berkel 2016'.

64 keer bekeken
ADRES:

Activ8 Personal Training

Oester 26

1723HW Noord-Scharwoude

TELEFOON:

06 - 532 75 063

 

Laat een berichtje achter!

© 2016 by Activ8 Personal Training.   Klik hier voor onze: Privacy Policy

 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube
  • Google+ - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
Openingstijden:
ma.    07.30 - 21.00 uur
din.    07.30 - 18.00 uur

wo.    07.30 - 21.00 uur

do.     07.30 - 20.30 uur

vrij.    07:30 - 18.00 uur 

zat.    09:00 - 12:00 uur