• Activ8 Health Club

Omgaan met gemaksvoedsel


Onder gemaksvoedsel wordt voeding verstaan die zeer makkelijk en snel te gebruiken is, zoals kant en klaar- en, magnetronmaaltijden, afhaal- en bezorgmaaltijden en snacks. Deze snelle maaltijden worden steeds populairder, omdat men steeds minder de tijd neemt om een volledige maaltijd te bereiden. Het nadeel van deze maaltijden is dat ze vaak meer vet, minder voedingsvezels en minder vitamines en mineralen bevatten dan zelf bereide maaltijden met verse producten. Een gebrek aan groenten is er bij gemaksvoedsel vrijwel altijd. Groenten zouden eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de warme maaltijd moeten zijn. Groenten leveren de meeste verzadiging tegen de minste calorieën en de meeste vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Kant en klaarmaaltijden Kant en klaarmaaltijden bevatten weinig groente en slechts een vijfde bevat voldoende vezels. Vaak wordt het vermoeden gewekt dat de maaltijd (veel) groente bevat. De werkelijke hoeveelheid is laag, gemiddeld 93 gram. Dat zou minimaal 150 gram moeten zijn. Veel kant en klaarmaaltijden zijn over het algemeen relatief zout. Dit betekent dat het verstandig is het gebruik van kant–en–klaarmaaltijd te beperken en aan te vullen met bijvoorbeeld een salade of rauwkost. Snacks Snacks van de snackbar vallen ook onder gemaksvoedsel. Patat, kroketten, frikadellen, bitterballen, bami- en nasiballen of -schijven, kaassoufflés, hamburgers, nuggets, ze zijn allemaal zeer calorierijk. Ze bevatten vrijwel geen vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Bestellen of afhalen Tegenwoordig kun je veel meer dan alleen pizza’s en spareribs telefonisch bestellen. Complete maaltijden worden per scooter bezorgd. Superhandig. Helaas zijn ook deze maaltijden meestal minder verantwoord. Kies bij voorkeur als dat mogelijk is voor de salades of kipmaaltijden en in het geval van pizza voor groentepizza’s. Bedenk dat de kaas (en eventueel de salami) de grootste calorieleverancier is op de pizza. Je kunt bij de bestelling vragen die weg te laten ze deels zelf verwijderen. Kies bij voorkeur pasta’s met rode sauzen in plaats van witte. Af en toe gemaksvoedsel gebruiken kan geen kwaad. Houd de portiegrootte in de gaten, eet bewust en geniet ervan. Eet gemaksvoedsel als maaltijd –met toevoeging van een salade of andere groenten- en niet als snack tussendoor. Alternatieven Als je weinig tijd hebt of koken je hobby niet is, kan gemaksvoedsel voor de hand liggen. Bedenk dan dat het relatief eenvoudig is om zelf snel een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Zorg voor een standaard voorraad van: - Bouillonblokjes (soep maken kan dan altijd met alles wat je nog in de koelkast hebt liggen) - Tomatenpuree (als basis voor saus) - Volkoren pasta/rijst/aardappelen (als prima houdbare, snel te bereiden koolhydraatbron) - Knoflook en uien (als gezonde smaakmakers, past vrijwel overal bij) - Diepvriesgroenten (als back up, voor als de verse op zijn) - Diepvries koolvis en/of ingevroren gehakt of kip (als eiwitbron. Wel op tijd uit de diepvries halen) - Eieren (handig voor een boerenomelet, om sauzen te binden (dooier) of als vleesvervanger bij de maaltijd) - Peper, zout, kruiden, sambal, boter, olie, bloem (als smaakmaker of voor het maken van een saus)

86 keer bekeken
ADRES:

Activ8 Personal Training

Oester 26

1723HW Noord-Scharwoude

TELEFOON:

06 - 532 75 063

 

Laat een berichtje achter!

© 2016 by Activ8 Personal Training.   Klik hier voor onze: Privacy Policy

 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube
  • Google+ - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
Openingstijden:
ma.    07.30 - 21.00 uur
din.    07.30 - 18.00 uur

wo.    07.30 - 21.00 uur

do.     07.30 - 20.30 uur

vrij.    07:30 - 18.00 uur 

zat.    09:00 - 12:00 uur