• Activ8 Massage Langedijk

Waarom krachttraining je helpt met afvallen

Veel mensen die willen afvallen staan eindeloos op de loopband of de crosstrainer. Maar is dit wel de beste en effectiefste manier om vet te verbranden? Lees verder en kom er achter waarom krachttraining essentieel is in een goed trainingsschema...

Als je jouw gewicht (lees vet%) naar beneden wilt brengen is het allereerst van belang dat je minder energie tot je neemt dan je verbruikt, laat daar geen misverstand over ontstaan. Als je meer calorieën eet dan dat je door middel van dagelijkse activiteiten of training verbrandt dan val je niet af. Dit is de zogenaamde energiebalans. Als de energie balans positief is, dan kom je aan, is hij in balans, dan blijf je op gewicht, is de energiebalans negatief dan val je af. Dit is aardig in te schatten aan de hand van je vetvrije massa en je dagelijkse beweging, waarna er door wat finetuning van je voeding een ideale verhouding ontstaat.

Waarom moet ik dan trainen?

Door middel van lichamelijke activiteit zorg je ervoor dat je extra calorieën gaat verbranden. Hierdoor wordt je energieverbruik hoger. Aangeraden wordt om minimaal 30 minuten matig intensief (wandelen, fietsen, etc.) te bewegen om je lichaam te onderhouden. Uit onderzoek blijkt dat deze 30 minuten ook mag bestaan uit 3 blokken van 10 minuten.

Kies ik dan voor Cardio of voor Krachttraining?

Door middel van cardiovasculaire training zorg je ervoor dat je lichaam harder moet werken en dus meer gaat verbranden. Hoe hoger de intensiteit hoe hoger de verbranding. Natuurlijk is dit iets wat opgebouwd moet worden met oog op overbelasting. Vaak zie je nog mensen die zich focussen op cardio voor het afvallen. Ze denken dat ze het snelst afvallen door zich helemaal suf te lopen op de loopband. Maar is deze manier wel het meest effectief?

De voordelen van krachttraining

Het doel van krachttraining is het vergroten van de vetvrije massa. Doordat je traint met gewichten maak je micro scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes zorgen ervoor dat je lichaam zich gaat herstellen, hier zijn bouwstoffen voor nodig. Je lichaam bouwt je spieren en zorgt ervoor dat de spieren na het herstel iets sterker zijn als voor je training, zodat je de belasting de volgende keer beter vol kunt houden. Tijdens het trainen van de spieren verbrandt je dus energie om je training te kunnen volbrengen. Doordat je spieren groter en sterker worden hebben ze meer energie nodig in rust. Dit betekent dat je meer energie verbruikt in rust!

Maar er is nog een voordeel....

Zodra je klaar bent met trainen blijft de verbranding op een hoger pitje omdat er energie nodig is om de spierschade van de training te herstellen. Dit heet naverbranding.

Moet ik de cardio dan helemaal skippen?

Nee, door een combinatie van beide is het effect optimaal!

Wil jij onder begeleiding je trainings- en voedingspatroon aanpassen? Neem snel contact op!

ADRES:

Activ8 Personal Training

Oester 26

1723HW Noord-Scharwoude

TELEFOON:

06 - 532 75 063

 

Laat een berichtje achter!

© 2016 by Activ8 Personal Training.   Klik hier voor onze: Privacy Policy

 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube
  • Google+ - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
Openingstijden:
ma.    07.30 - 21.00 uur
din.    07.30 - 18.00 uur

wo.    07.30 - 21.00 uur

do.     07.30 - 20.30 uur

vrij.    07:30 - 18.00 uur 

zat.    09:00 - 12:00 uur